Het Finse mediabedrijf Sanoma schrijft dit kwartaal 14 tot 18 miljoen euro af op de waarde van zijn Nederlandse tv-activiteiten. Dat maakte het moederbedrijf van de Nederlandse zenders van SBS (SBS6, Net5 en Veronica) donderdag bekend.
De afschrijving betreft de waarde van rechten op buitenlandse series. Door de opkomst van bijvoorbeeld Netflix is het kijkgedrag van mensen aanzienlijk veranderd en zijn die rechten minder waard geworden.
Sanoma, dat ook tijdschriften als Libelle en Donald Duck bezit, meldde verder dat de operationele winst in het derde kwartaal met 87 procent is gekelderd naar 10 miljoen euro. De omzet zakte met 4 procent naar 459 miljoen euro. In Nederland en België samen namen de met vorig jaar vergelijkbare opbrengsten afgelopen kwartaal met 0,3 procent af. In de eerste negen maanden van dit jaar ontstond hier een min van bijna 3 procent.
Grote reorganisatie
Het mediabedrijf werkt aan een grote reorganisatie, waarbij vorig jaar veel tijdschriften werden verkocht. Het bedrijf deed in Nederland afstand van 28 tijdschrifttitels, waaronder de Playboy, FietsActief en Knippie. Al die bladen zijn verkocht of opgegaan in een ander blad.
Volgens Sanoma werpt de nieuwe strategie in Nederland en België zijn vruchten af. Het bedrijf ziet daarbij vooral mooie ontwikkelingen bij interieurbladen en bij vrouwentijdschriften zoals Linda. SBS had een “solide” kwartaal, met toenemende kijkcijfers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl